1. Замовник
Департамент економічного розвитку Дніпропетровської обласної державної
адміністрації, юридична адреса: пр. Олександра Поля, 1, м. Дніпро,
49004. Тел. +380 (56) 742-88-32, електронна пошта: econom@adm.dp.дov.na.
2. Вид та основні цілі документа державного планування, його
зв’язок з іншими документами державного планування.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 1 Закону України “Про
стратегічну екологічну оцінку” документами державного планування е
стратегії, плани, схеми, містобудівна документація, загальнодержавні
програми, державні цільові програми та інші програми i програмні
документи, включаючи зміни до них, які розробляються та/або підлягають
затвердженню органом державної влади, органом місцевого самоврядування.
Проєкт Програми соціально-економічного та культурного розвитку
Дніпропетровської області на 2023 рік (у новій редакції) (далі — Програма) е
документом державного планування місцевого рівня.
Метою Програми с відновлення економіки, соціальної та гуманітарної
сфер у повоєнних умовах, пошкоджень значної частини виробничої,
енергетичної та транспортної інфраструктури, ускладнень логістичних
зв’язків, зовнішньої міграції значної частини населення.
Стратегічні цілі Програми:
посилення економічної конкурентоспроможності регіону;
екологічна та енергетична безпека;
інноваційний розвиток регіону на основі смарт-спеціалізації;
забезпечення якісних умов життя;
розвиток людського потенціалу.
Розроблення Програми мас зв’язок та узгоджується з іншими
документами державного планування, що в тій чи іншій мірі визначають
передумови для прийняття проєктних рішень, а саме.
Цілі сталого розвитку України до 2030 року (Указ Президента
України від 30.09.2019 № 722);
Державна стратегія регіонального розвитку на 2021 — 2027 роки,
затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2020 № 695;
Стратегія регіонального розвитку Дніпропетровської області
на період до 2027 року, затвердженої рішенням Дніпропетровської обласної
ради від 07.08.2020 3° N. 624-24/VII;
План реалізації Стратегії регіонального розвитку
Дніпропетровської області на період до 2027 року на 2021 — 2023 роки,
затвердженого рішенням Дніпропетровської обласної ради від 07.08.2020
№ 624-24/VII.
Програма розроблена згідно з вимогами Конституції Украіни,
ща підставі:
Закону України “Про державне прогнозування та розроблення
програм економічного i соціального розвитку України” від 02.12.2012
№ 1602-III;
Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих
актів України щодо засад державної регіональної політики та політики
відновлення регіонів i територій” від 9.07.2022 N. 2389-IX
Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”
від 01.01.2020 N- 2354-VIII;
Указу Президента України від 24 лютого 2022 року N. 64/2022 “Про
введення воєнного стану в Україні”, затвердженого Законом Украіни “Про
затвердження Указу Президента України “Про введення воєнного стану в
Україні”, N. 68/2022 “Про утворення військових адміністрацій”, від 12 серпня
2022 року N. 573/2022 “Про продовження строку дії воєнного стану в Укрїіни”,
затвердженого Законом України “Про затвердження Указу Президента України
“Про продовження строку дії воєнного стану в Україні”;
Постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003 N- 621
“Про розроблення прогнозних i програмних документів економічного i
соціального розвитку та складання проєктів Бюджетної декларації та
державного бюджету” з урахуванням завдань інших документів державного
планування.
Програма базується на аналізі основних показників i тенденцій соціально-
економічного розвитку області у 2022 році та визначає мету, завдання та заходи
економічного та соціального розвитку області на 2023 рік, виконання яких
передбачає координацію спільних дій місцевих органів виконавчої влади,
органів місцевого самоврядування, територіальних органів міністерств, інших
центральних органів виконавчої влади у співпраці з представниками бізнесу,
науки та громадських організацій задля втілення єдиної державної регіональної
політики розвитку області.
Основним інструментом реалізації завдань Програми е виконання заходів
обласних цільових програм, розробка, затвердження та внесення змін до яких
проводитиметься винятково з дотриманням вимог Бюджетного кодексу України
та чинних законодавчих i нормативно-правових актів, а також відповідно до
Положення про порядок розроблення, затвердження та виконання регіональних
цільових програм у Дніпропетровській обласній державній адміністрації,
затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від
12.06.2007 N- P-211/0/3-07 (із змінами).
Фінансування пріоритетних напрямів, у тому числі через місцеві цільові
програми, здійснюватиметься з урахуванням реальних можливостей відповідних
місцевих бюджетів, враховуючи виконання постанови Кабінету Міністрів
України від 09.06.2021 N- 590 “Про затвердження Порядку виконання
повноважень Державною казначейською службою в особливому
режимі в умовах воєнного стану” (із змінами), а також виділених фінансових
ресурсів державного бюджету, приватних інвестицій, кредитних ресурсів та
технічної допомоги міжнародних організацій.
3. Те, якою мірою документ державного планування визначає
умови для реалізації видів діяльності a6o об’сктів, щодо яких
законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на
довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру,
потужності a6o розміщення ресурсів)
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України “Про оцінку
впливу на довкілля”, здійснення оцінки впливу на довкілля е обов’язковим у
процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності,
визначеної частинами другою i третьою статті третьої. Така планована
діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про
провадження планованої діяльності.
Програма соціально-економічного та культурного розвитку
Дніпропетровської області на 2023 рік охоплює основні види господарської
діяльності: промисловий та агропромисловий комплекси, транспортне та
дорожнє господарство, інвестиційну, будівельну та містобудівну діяльність,
енергоефективність, житлово-комунальне господарство, освіту, охорону
здоров’я, фізичну культуру та спорт, культуру i туризм, екологічну безпеку.
Виконання стратегічної екологічної оцінки (далі — CEO) документа
державного планування передбачає аналіз та оцінку ймовірних наслідків та
ризиків реалізації проектних рішень як на окремі компоненти навколишнього
природного середовища, так i на загальний баланс екосистем i, від,
відповідно, на умови функціонування Дніпропетровської області, а також на
життя та здоров’я населення.
За кожним розділом Програми визначені завдання i заходи, серед яких
можуть бути проєкти, які відповідно до Закону України “Про оцінку впливу
на довкілля”, підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення
про провадження планованої діяльності. На подальших стадіях відповідно до
вимог статті 3 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля” необхідно
визначити доцільність здійснення оцінки впливу на довкілля у процесі
прийняття рішень про впровадження планової діяльності, відповідно до
переліку категорій планової діяльності, що підлягають проведенню
процедури ОВД.
4. Ймовірні наслідки:
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки
необхідно оцінити ймовірні наслідки реалізації Програми, зокрема, мають
бути оцінені ймовірні наслідки:
для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, за такими
компонентами: атмосферне повітря; грунти та земельні ресурси; водні
ресурси; біорізноманіття та ландшафтне різноманіття;відходи, наслідки для
здоров’я населения та інше.
для територій з природоохоронним статусом
Під час здійснення CEO ймовірні наслідки від об’єктів інфраструктури, що
пропонуються відповідно до Програми, на територій з природоохоронним
статусом відсутні.
транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я
населення
Зважаючи на географічне положення територій Дніпропетровської області,
транскордонні наслідки реалізації рішень Програми для довкілля, у тому числі
здоров’я населення, не очікуються.
5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому
числі, якщо документ державного планування не буде затверджено
Зважаючи на комплексність рішень проекту Програми, що
обумовлюється необхідністю виконання стратегічних цілей,
здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень. При
впровадженні заходів Програми, у порівнянні із існуючим станом, очікується
позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на
здоров’я населення.
Альтернатива 1.’
“Нульовий сценарій” — опис, оцінка та прогнозування ситуацїі у випадку
не затвердження та не реалізації запропонованої Програми.
Альтернатива 2:
“Максимально сприятливий сценарій” — опис, оцінка та прогнозування
ситуації у випадку реалізації запропонованих заходів із використанням
інноваційних технологій на засадах сталого розвитку.
Кінцевим продуктом аналізу виправданих альтернатив стане
формування найбільш екологічно та економічно вигідного сценарію
реалізації проекту даного документу державного планування з урахуванням
державних, громадських та приватних інтересів. Оцінку ефективності
вказаної альтернативи буде відображено у Звіті про стратегічну екологічну
оцінку.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи i критерії, що
використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Для проведення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна
інформація: регіональна доповідь про стаи навколишнього природного
середовища у Дніпропетровській області; статистичний щорічник
Дніпропетровської області; законодавчі акти, що мають відношення до
планування i забудови території; дані моніторингу стану довкілля, що
здійснюється існуючими державними cy6’ектами моніторингу довкілля на
регіональному та місцевому рівні; інші доступні джерела інформації.
Під час проведення стратегічної екологічної оцінки будуть застосовані
такі аналітичні методи: аналіз тенденцій, оцінка ймовірних наслідків
відповідно до контрольного переліку, експертний аналіз. Також будуть
використані такі методи участі громадськості, як інформування,
консультування, опитування, коментування, обговорення тощо. Вище вказані
методи та підходи базуються на ключових принципах прийняття екологічно
безпечних рішень — попередження та запобігання шкодо чинному
антропогенного впливу.
Для здійснення стратегічної екологічної оцінки буде здійснено: збір та
аналіз інформації про стан компонентів навколишнього природного
середовища; проведення аналізу слабких та сильних сторін проекту програми
з точки зору екологічної ситуації, ЅWОТ-аналізу; проведення консультацій з
громадськістю щодо екологічних цілей; визначення можливих чинників змін
антропогенного та природного характеру; проведення оцінки впливу проекту
Програми на складові навколишнього середовища та на стан здоров’я й
добробут населення; моніторинг фактичного впливу впровадження Програми
на довкілля.
7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання,
зменшення та пом’ якшення негативних наслідків виконання документа
державного планування
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається
розглянути заходи для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних
наслідків для довкілля, визначені законодавством.
Згідно з Законом України “Про охорону навколишнього природного
середовища” встановлено використання природних ресурсів громадянами,
підприємствами, установами та організаціями з додержанням обов’язкових
екологічних вимог:
раціонального й економного використання природних ресурсів на
основі широкого застосування новітніх технологій;
здійснення заходів щодо запобігання забрудненню та
виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан
навколишнього природного середовища;
збереження територій i об’єктів природно-заповідного фонду, а
також інших територій, що підлягають особливій охороні;
Також будуть враховані заходи щодо раціонального використання
природних ресурсів, збереження особливо цінних та унікальних природних
комплексів i забезпечення екологічної безпеки, передбачені іншими
законодавчими актами у сфері охорони довкілля. Заходи, спрямовані на
запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров’я
населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України “Про
забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”.
8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну
екологічну оцінку
Звіт про CEO складається відповідно до статті 11 Закону України “Про
стратегічну екологічну оцінку” i містить інформацію про характер проєктних
рішень з урахуванням сучасних знань i методів оцінювання.
9. Орган, до якого подаються зауваження i пропозиції, та строки їx
подання
Органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері
охорони навколишнього природного середовища та охорони здоров’я
надають свої пропозиції та зауваження щодо проектів документів державного
планування до заяви про визначення обсягів стратегічної екологічної оцінки
у письмовій формі у строк, що не перевищує 15 днів з дня отримання такої
заяви (відповідно до пункту 6 статті 10 Закону України “Про стратегічну
екологічну оцінку”).
Пропозиції та зауваження просимо надавати до департаменту економічного
розвитку Дніпропетровської обласної державної адміністрації у період
громадських обговорень Заяви від 02.03.2023 до 16.03.2023
Пропозиції та зауваження, подані після встановленого терміну, не
розглядаються.
Поштова адреса: 49004, м. Дніпро, проспект Олександра Поля, 1. Електронна
пошта: ovrutskava@adm.dp.цov.ua
Телефон: (056) 742-84-92.
Відповідальна особа: Антонова Юлія Михайлівна
Директор департаменту економічного
розвитку Дніпропетровської
обласної
військової адміністрації Олексій ПCAPЬOB